Snål eller snäll?

Nu i flytten har det blivit endel köp och sälj av diverse möbler.
Jag har upptäckt att Finn.no är en gudagåva och helt otrolig. Dessutom har jag upptäckt hur benägen man är att acceptera en dålig deal bara för att det är socialt obehagligt att diskutera pengar.

Som när jag skulle köpa min 120 säng, men istället finner två 75 sängar som väntar på mig. Vad jag BORDE ha gjort är att berätta just hur missnöjd jag är, pruta rejält eller helt enkelt ha stuckit. Men nu kände jag ett behov att vara "artig" och tackade ja till det.



Vilket resulterade i att jag en vecka senare själv lägger ut dem på Finn. I annonsen skriver jag priset är krafigt nedsatt mot att de hjälper med mig hämtning och att bära den nya sängen jag fått. Detta är ett krav. Jag upprepar det flera gånger på telefon till karlen som ringt.

Såklart kommer han ensam och kan således inte fixa det. Här BORDE jag ha sagt nej, höjt priset, eller bett honom dra åt... men nej. Jag tycker synd om honom som har kommit ända hit, och praktiskt taget ger bort sängen utan att få något tillbaka.

Varför ska det vara så oerhört fantastiskt jobbigt att diskutera pengar? Varför är det ett socialt tabu? Varför försöker jag vara snäll mot någon som inte förtjänar det?

Intressant är också att jag på jobbet är en ultra-bitch och kräver mina kunder på pengar utan skrupler. Men så fort jag blir civil igen, så fort jag går från Ms. Webdesigner till Frk. Hanna försvinner killer-instinkten och jag blir rätt och slätt en mes.

Hoppas i alla fall att den här äffären där jag förlorade 500 spänn på ren feghet lärde mig något inför framtiden.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hanna då. I fortsättningen när du ska ha med finn att göra så får du ringa mig. Då kommer jag, och kan mot liten ersättning (en flaska vin eller tre) hjälpa dig och sätta luringar på plats.



Visst vet du föresten att nu de två första åren du skattar i Norge kan göra ett standardfradrag? Du får tillbaka typ 10% av det du betalt i skatt so far. Skitbra, förra året tjönade jag 6k på det :) Det brukar stå folk som hjälper en med det där på Oslo S sådär lagomt tills de ska lämnas in, så gå bara dit om du vill ha hjälp med det! :)

2009-03-27 @ 17:35:31
URL: http://thekattmat.blogg.se/
Postat av: Jalley/Anton/Linn

najs blogg :)



kolla in våran! ;D

2009-03-27 @ 20:36:15
URL: http://jals.blogg.se/
Postat av: ullisar

ååh du är för snäll :( blev han nöjd då? åtminstone...

2009-03-29 @ 15:47:21
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Linn

åh det är jobbigt. very jobbigt. saker är upp och ner. jag kan förklara lite mer i ett facebookmail eller något annat personligt ;)

2009-03-30 @ 11:32:44
URL: http://unstylisch.blogg.se/
Postat av: DD

Du får helt enkelt se till att Ms. Webdesigner är den som köper och säljer åt dig ;D



2009-03-30 @ 13:04:42
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: nergfol

Men blogga då kvinna!!!;)

2009-03-30 @ 21:08:13
URL: http://nergfol.blogg.se/
Postat av: joel

Hej hanna



din mobil funkar inte?

2009-03-30 @ 23:22:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0