Vad lär vi oss? Skolka inte små barn

Dag två på mitt nya jobb i Lampehuset.
Shifen spenderar varje ledig sekund med att med att prata om glödlampor, volt, lysdioder och förlängningsladdar. Hon pratar så mycket att tugan blir dammig, men det hindrar inte flödet av ord från att fortsätta. Hon har jobbat där i sju år och vet allt som finns att kunna om lampor. Och believe you me, det är en hel del.

Jag börjar så smått ångra mina tupplurer under NO lektionerna. Långt, långt bak i huvudet finns små fragment av likström och spänning. Det känns som att jag borde veta skillnaden mellan Volt och Watt, men det är som att tåget stannar strax innan perrongen. Det når inte fram.

Dessutom förväntas jag inte bara förstå allt, jag ska även upprepa det för vetgiriga kunder. "Vilken sladd är bäst i lila sovrum?" frågar de och jag börjar mumla något om komplimentfärger på min Svorska. Detta leder raskt till en irriterad kund som ännu en gång fått det bevisat för sig att svenskar de är ju inte så lite tröga.

Efter att den femte kunden muttrande lämnat mig tar shifen tag i problemet. Hon grymtar och rotar runt i lådorns tills hon förnöjt sträcker fram en liten brosch. Den är till mig, meddelar hon glatt.



Jag blir helt överlycklig, plötsligt är det sådan skillnad på bemötandet. Nu har folk inga som helst förväntningar och blir imponerade om jag så bara lyckas ge dem rätt växel. Såhär borde det jämt vara, alla är så snälla. Det kommer bli ett bittert krig med belägring när de ber om att få tillbaka den.

Kommentarer
Postat av: Dagens Eko

Du kanske inte blir kvar så länge på Lampehuset -med tanke på den stundande anställningsintervjun som du inte vet något om ;) - så du kanske lämnar tillbaka den helt frivilligt

2008-10-23 @ 10:49:44
URL: http://dagenseko.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jaaaaa! Tack gode GUD för upplärningsskylten! :D

Har levt på den i 3 veckor nu. Men nu verkar det goda livet vara över... Chefen meddelade häromdagen att han beställt en skylt med mitt namn på och idag tappade jag bort min upplärningsskylt... Kanske borde ta det som ett tecken, kanske borde bli glad över att få mitt eget namn på tutten men det enda jag tänker är; När den kommer är den säkert felstavad...

2008-10-23 @ 17:44:18
URL: http://projectoslo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0