Hjälplös. Maktlös

Möter upp Diana och Priyanka på Park Street idag. De berättar att de har varit hos doktorn tillsammans.

Jag: Jasså? Tillsammans? Ska ni hålla handen eller?
Diana: Nej, Priyanka ska köpa ut bantningpiller till mig!!
Jag: Ööh? Köpa ut?
Diana: Ja, doktorn vägrar skriva ut dem till mig, jag är för smal.
Jag: Men du är ju smal! Du behöver inga piller.
Diana: Jo det behöver jag. Jag åt dem jämt förra året. Man blir helt hypad. Det är ball. Det är som lagligt speed. Dessutom går man ned 1 kilo i veckan av dem!!

Diana har redan tvingats avbryta kursen en gång på grund av bulimi, och erkänner glatt för mig hur hon fuskar sig till bantningspiller trots läkarens förbud. Hon åt ingenting på hela dagen igår.
När Priyanka kommer ut med receptet och det bara är på 15 mg tabletter får Diana spel.

"15 mg? 15 MG??? Vad ska jag göra dem dem? Det är som att kasta pengar i sjön! Ska jag betala 100 dollar för 15 milligrammare? Förut brukade jag ta minst 40 mg! Jag kommer inte känna någonting på de här. Och desutom går man bara ned 3 kilo per månad!!"


Hon är uppenbarligen sjuk.
Jag kan bara stå bredvid och titta på. Jag kan inte ta receptet och riva sönder det, trots att jag vill. Jag tar tag i henne och vädjar, snälla snälla ta dem inte. Du är smal. Bli inte sjuk.
Det spelar ingen roll.

Hon köper tabletterna. Bieffekterna så som hallucinationer, insomnia och grovt beroende spelar ingen roll. Jag ska ned till 48 kilo igen, säger hon.

Jag känner mig så hjälplös. Så maktlös. Vad ska jag göra?

Kommentarer
Postat av: Satu

Men herregud! Stackars människa.... hon behöver ju professionell hjälp. Vad jobbigt att känna sig så maktlös som du gör, men vad ska man göra liksom!?! Jag tror säkert att ett svältande barn i Afrika skulle vilja byta liv med henne och vara väldigt tacksam! Du kan ju skicka henne dit :-|

2008-05-06 @ 17:02:01
URL: http://mammasatu.blogg.se
Postat av: sofia

Vet inte hur du ska hjälpa henne, men hjälp behöver hon... hoppas det ordnar sig och säg att hon är snygg som hon är. Dessutom vill väl killarna ha lite att ta i?

2008-05-06 @ 17:23:19
URL: http://filosofiasblogg.blogg.se
Postat av: Mimo

lämnar en kommentar och ser vad som händer :)

2008-05-06 @ 22:13:01
URL: http://mimooo.blogg.se
Postat av: Petra

Du kan inte göra något alls. Antingen så vaknar hon upp en dag och fattar att hon duger som hon är , eller så gör hon inte det. Spelar ingen roll vad andra gör eller säger.

2008-05-06 @ 23:48:34
URL: http://iconfess.blogg.se
Postat av: t0tta

Bieffekterna stannar ju inte där tyvärr.. Depression, är en annan...

Jag för min del, hade blivit topp tunnor rasande och skällt ut henne. Fårgat henne varför hon vill strypa näringstillförseln till hjärnan o.s.v..

Jag hade inte släppt iväg henne utan ett förmaningstal på minst en timme....

Det hade kanske inte hjälpt, men hon hade fått veta vad hon utsätter sig för och det fungerar på mina barn... Och det brukar faktiskt fungera på vuxna också..

Nu har jag ju jobbat med missbrukare och paranoia schizofrena o.s.v, så jag har kanske ett annat sätt att hantera det än de flesta andra. Jag blir inte ledsen eller rädd, jag blir heligt förbannad och ifrågasätter vilken rätt de har att utsätta sin omgivning för all pina det innebär att ha en psykiskt sjuk anhörig.

Hehe.. Skicka hit henne så ska jag ta det med henne istället =)

2008-05-07 @ 00:53:39
URL: http://t0tta.blogg.se
Postat av: EvE

Hur kan Priyanka!? Det undrar jag. Kanske når du fram bättre om du har ett förmaningstal med henne? Visst,fröken D får kanske tag i tabletter ändå. Men fråga P om hon är en vän som vill hjälpa eller tjälpa??
Jag menar hur f-n kan man vilja utsätta sin vän för fara? Bara för att en kompis missbrukar behöver jag inte hjälpa den. Skulle P knuffa D utför ett stup om hon önskade ta livet av sig också?

Det kanske låter krasst eller hårt men satsa på att ställa saken på sin spets. Som sagt så tror jag nämligen att P då inser hur dumt det är att bidra till något så här hemskt.

Lycka till!!

2008-05-07 @ 16:57:25
Postat av: J's syster

Tror inte att det finns så mycket att göra tyvärr om hon verkligen har bestämt sig :( Så är man redan inne i "beroendet"/"kontrollen"... Försök bara att vara stöttande, uppmärksamma henne men var inte för påträngande på ett dolt sätt. Prata rakt ut till henne istället, försök att få henne att förstå att hon duger som hon är eller iallafall göra henne uppmärksam på att hon är sjuk. Tyvärr hjälper det inte att påpeka att hon är smal heller. Det går inte in i huvudet för fem öre :( Tror det är jättesvårt men som sagt, ge henne beröm för andra grejer som hon är duktig på och försök få henne att förstå att hon sakadar sig själv o förtjänar bättre... Kram :)

2008-05-08 @ 13:39:40
Postat av: J igen...

Och en sak till, prata med din kpmpis som köper ut åt henne. Det är ju helt rubbat...

2008-05-08 @ 13:41:12
Postat av: Petra

Säg åt henne att kolla på den där filmen, Requiem for a Dream

2008-05-13 @ 22:20:36
URL: http://artep.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0