Monsterlångt inlägg om SKAM

Jag funderar på det här med skam. Väldigt länge har jag trott att jag var immun mot det. Ni vet, allt det här med pang på - raka rör - gör allt - ångra inget. Det var min filosofi och naivt trodde jag att så länge man inte ångrade något hade man inget att skämmas för.

Nu vet jag att jag kunde inte ha mer fel.

Det finns mycket i mitt liv jag skäms över. Saker jag gärna inte berättar om. Som att jag förlovade mig när jag var 16 med en snubbe som heter Bertram. Bara hand namn fick mig faktiskt att skämmas. Jag hatade det. Under hela tiden vi var ihop skämdes jag över hans namn. Sedan skämdes jag över att jag skämdes så, och cirkeln är sluten.

Jag skäms över att jag svek min bästa kompis så, att jag idag inte klarar av att vara i samma rum som henne. Min skam har faktiskt nått så våldsamma proportioner att jag i smyg börjat hata henne. För att slippa hata mig själv. Och sedan skäms jag över det, så sluts cirkeln igen.

När jag fick sparken från mitt jobb på Cherry skämdes jag så att jag ringde upp och bad dem inte berätta det för någon. Snälla, skriv inte det på papper bad jag. Snälla skriv inte på min omdöme att jag fick sparken från er. Så jag fick inget omdöme alls. Nu har jag inte något bevis på att jag faktiskt jobbade där. Så här i efterhand förstår jag också exakt hur fel de agerade, de hade inga som helst skäl att sparka mig. Och jag lät dem göra det bara för att slippa konfrontationen. Jag kommer antagligen aldrig igen få jobba inom spelindustrin på grund av det. Min skam kom tillbaka och bet mig i rumpan.

Och nu skäms jag något så fruktansvärt, utan att egentligen veta varför.
Så mycket att jag bad Joel hålla tyst och medvetet mörkade för alla läsare vad som faktiskt hände. Vilket i och för sig inte är hemsk fel, men det får mig inte att må bra heller. Jag skäms för att Joel gjorde slut med mig. Jag skäms för att han slutade älska mig när jag fortfarande älskar honom.

Det finns inget ork till en fortsatt charad, vilket säkert har börjat märkas. Han gjorde slut med mig och jag är helt förkrossad. Innerst inne vet jag att sånt händer, man växer i olika riktningar, olika snabbt. Men så kommer den elaka lilla rösten som viskar att det är mitt fel, det måste vara på grund av mig. Var det något jag gjorde, eller inte gjorde? Hur kan jag någonsin bli älskad igen? Och än viktigare, hur ska jag kunna orka att älska?

Det är fel och skamligt att bli lämnad. Djupt inrotad kunskap som alla vet om men inte varför. Jag vill bli av med skammen och skriver min sanning, skriver allt. Helt plötsligt blev den här bloggen mer personlig än någonsin.

Kommentarer
Postat av: t0tta

*kramar om hårt*

2008-07-16 @ 13:40:53
URL: http://t0tta.blogg.se/
Postat av: Tina

En stor kram!!!

2008-07-16 @ 13:44:03
Postat av: lyssie

Åååh men söta lilla Hanna!! Kom hiiiiit till skåne o kramas med mig!! =( får så sorgsen känsla när jag läser detta... åååh så jag känner igen mig själv... ååh.. krama om hååårt sötnosen!!

2008-07-16 @ 14:09:00
URL: http://alyssas.blogg.se/
Postat av: Iah

I brist på ord så skickar jag bara över en kram. (Tillägger lite tyst att om du någon gång vill ha någon sorts fasad att gömma dig bakom så har jag den perfekta lösningen. Gå in här: tillatosspresentera.html" rel="nofollow">http://onamission.blogg.se/1177493832tillatosspresentera.html , titta på bilden längst ner. Tala om ifall du vill låna, den hänger i min garderob!)

2008-07-16 @ 14:27:59
URL: http://mangoolife.blogg.se/
Postat av: Havefruen

Jag tycker du är skitmodig som skriver så ärligt. Heja dig!

2008-07-16 @ 15:41:59
Postat av: Helena

Jag vet hur det känns, det känns lite som någon dör, fast om någon dör så finns det ju inget kvar, bara minnen. När det tar slut såhär är det som nån dör, och minnena finns kvar, men personen också. Det är som att man nästan kan ta på allt, men det är ändå så långt ifrån, och man undrar varför man är så fel, men man är inte fel. Man är bra. Du är bra. Du kommer hitta kärleken en annan dag bara.

2008-07-16 @ 17:11:12
Postat av: Iah

Oh, det var inte bra... Gå in på onamission.blogg.se sen klickar du på "Öppen utmaning resultat" i menyn till höger. Sen scrollar du typ längst ner, tills du ser en riktig skönhet i grönt! ;)

2008-07-16 @ 22:22:32
URL: http://mangoolife.blogg.se/
Postat av: Linn

Men åh. Jag börjar nästan grina när jag läser.

Du är så himla stark som faktiskt säger att du vill sluta ses.



Man blir så läskigt desperat när någon man älskar slutar älska en tillbaka.



Vad hände egentligen med jobbet? Var det bara för att du backade? Det låter så sjukt ju. Jag hoppas du inser snart att du inte behöver skämmas. Du verkar så äkta och fin så du förtjänar inte att känna så :)

KRAM!

2008-07-17 @ 00:03:30
URL: http://unstylisch.blogg.se/
Postat av: Jaana

Åh, jag kände en sådan sorg inom mig när jag läste det om Joel. Håll ut, Hanna!

2008-07-17 @ 00:27:59
Postat av: EvE

modigt. jag applåderar dig. jag skulle vilja vara hälften så modig.

2008-07-17 @ 07:08:20
Postat av: Johanna, halvsyster

Du är stark, jag tror på dig.

Dåligt samvete o skam är fan inget att ha.

Jag tnkte börhja nytt liv om 12 dagar - då bär det av till Lund. Trots att ingen lärt mig photoshop ;D

Stora kramar "syster"

2008-07-17 @ 20:04:37
Postat av: Johanna, halvsyster

Du är stark, jag tror på dig.

Dåligt samvete o skam är fan inget att ha.

Jag tnkte börhja nytt liv om 12 dagar - då bär det av till Lund. Trots att ingen lärt mig photoshop ;D

Stora kramar "syster"

2008-07-17 @ 20:04:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0