Utvärdering av GI

Jag har nu kört på GI mer eller mindre seriöst i tre månader. På det hela är jag ganska nöjd med metoden, det enklare än jag trodde att vänja sig av med pasta, ris och potatis. Bröd gick också an att leva utan, däremot slet jag lite med knäckebröd och popcorn, dessa livets gåvor.



Det är faktiskt sant de som de säger - både hunger och sockersug minskar. Jag som alltid tyckt att lunchen ligger orimligt långt bort från frukost fann mig själv mätt och belåten hela förmiddagen. Bara det är värt en liten applåd. Och nu är jag inte den som besväras av världens sockersug, men även det verkade avta.

Men, här har vi ett litet problem, när sockersugen väl satte in fanns det ingen GI-mat i världen som kunde bota det. När kroppen skriker choklaaaaad! blir det ett sorts antiklimax att proppa i sig gurka och ost tills jag mår illa. Sockersuget finns kvar ändå.

En annan sak som är ganska intressant, är att jag upptäckt hur sällan man egentligen äter för att man är hungrig. Oftast beror det på rutin eller ren tristess. Jag äter helt enkelt när jag är uttråkad. Farligt, farligt på GI metoden.

Summa sumarum är det något jag faktiskt rekommenderar, men då inte i någon hard core version. Man känner sig lite som en muff när alla andra på jobbet äter bröd och jag endast snaskar pålägget. Och så är det skitsvårt att finna ett GI mellanmål i farten. Och... frukt är faktiskt essentiellt i livet. Tycker jag. Så det så!

Kommentarer
Postat av: t0tta

Mmm.. men GI är för diabetiker.. För oss andra gäller sunt förnuft. Att skippa frukt, låter som skrämmande lite, sunt förnuft. Och sen får man aldrig glömma att om man håller en förnuftig diet och kroppen ÄNDÅ skriker efter något, så är det för att man faktsikt behöver ett ämne i det, lite mer, just då. Om man är extremt sugen på choklad, så är det zink man behöver, har jag för mig... Låter inte alls vettigt att ABSOLUT inte äta det då.. Choklad är ju faktiskt också nyttigt i måttliga mängder.



Och det är inget negativt med att äta på rutin, om det är en vettig rutin... Anledningen till att du inte äter för att du är hungrig, utan på rutin, är ju just därför.. För att kroppen anpassar sig.. Försök rubba rutinen med en timme, så ska du få se på hunger.

2009-03-20 @ 15:42:13
URL: http://t0tta.blogg.se/
Postat av: LaLizita

Hej! Jag skulle aldrig klara mig utan sötsaker! :) Du nämnde popcorn, tack för tipset! Det ska jag poppa mig lite nu, med en cola light till.. Perfa till Robinson! :)

Trevlig kväll

2009-03-21 @ 20:40:35
URL: http://lalizita.blogg.se/
Postat av: DD

Snickers!!!! Lågt GI som tusan OCH det är sött och choklad. Kolla din GI-tabell så ska du se =)



2009-03-22 @ 22:24:00
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0