Vård för kropp och själ

I insiktens och självkännedomens anda börjar nu min hälsovecka.

Rent kroppsligt är det enkelt, där består omtanken av mycket träning, sömn och bra mat.
Mitt mål är att jag skall hinna träna 3 pass på en timma, samt två pass på två timmar. Detta ger en totalsumma på 7 timmar träning på en vecka vilket känns bra. Jag antar att en del kommer höja på ögonbrynen lite här, kanske sätta i halsen och hosta lite, men helt ärligt så är det inte så mycket. Jag snittar en timma per dag vilket inte är överpretantiöst någonstans.

Dessutom ska maten bli regelbunden, och alla helst dessutom hemlagad! Det har blivit pinsamt få timmar i köket sedan jag kom hem. Jag planerar en hälsokostvecka som ser ut ungefär såhär:

Frukost: Två skivor knäckebröd med valfritt pålägg. En kopp te.
Lunch: Vad som helst, så länge 50% är grönsaker.
Mellanmål: Frukt i olika former
Middag: Samma som lunch
Före/efter/under träning: Någon bar eller dryck från naturdiet.

När det gäller omvårdnad om själen får fantasin flöda. Först och främt skall jag lära mig att uppskatta stunderna ensam, inte ringa någon så fort schemat tillåter. Istället för fullbokade veckor och regelrätt nazi-planering ska jag omfamna mottot "don't worry be happy" samt det mycket kloka "ta dagen som den kommer".

Dessutom skall jag på date med mig själv, aktiviteterna jag har att välja på är följande: Läsa bok, bada badkar, laga mat, fotografera, koda min hemsida, promenera samt måla. Förhoppningsvis hinner jag med flera av dem.

Oh vad spänd jag är! Vilken underbar vecka!


Kommentarer
Postat av: annika

Låter bra det där =)

2008-09-08 @ 15:36:13
URL: http://annikasdagbok.blogg.se/
Postat av: hanna

någonting jag undrat lite över.. varför heter bloggen njorun?

2008-09-08 @ 20:32:49
Postat av: Hanna

Jag ville ha ett ovanligt nick och fastnade helt enkelt för Njorun. Det är drömgudinnan i nordisk mytologi :)

2008-09-08 @ 21:17:22
URL: http://njorun.blogg.se/
Postat av: Pelle

nu vill jag inte klanka ner på ditt otroligt inspirerande initiativ men jag kom att tänka på att för att må bra behövs en ordentlig frukost. Förslagsvis lägger du till en portion gröt alternativt filmjölk och flingor eller annat som ger en bastant måltid på morgonen.

Hoppas du tar tipset på rätt sätt, för det är verkligen ingen kritik, enbart en förädling av din fina idé :)



ha det gött och lycka till/Pelle

2008-09-09 @ 08:13:26
URL: http://conclusion.blogg.se/
Postat av: DD

Åhååå, en sån inspirationskälla du har blivit nu. Eller har du blivit inspirerad av någon annan? Men oavsett - man ska må bra själv först och trivas med sig själv och sen kan man gå vidare.



Go Girl!!!



2008-09-09 @ 10:39:31
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Anna

Damn! Lät jävla nice det där! Tror nästan jag hakar på, fast jag byter ut de där hårdbrödmackorna mot en skål med all-brans! :) Nu ska dallermagen väck!

2008-09-09 @ 11:11:04
URL: http://thekattmat.blogg.se/
Postat av: Pelle

aaah I see :) egentligen spelar det kvitta om man äter en nobel middag eller två knäckebröd på morgonen, så länge man själv mår bra. :)

2008-09-09 @ 15:33:22
URL: http://conclusion.blogg.se/
Postat av: Victoria

Låter ju alldeles förträffligt, ska också börja rå om mig själv lite mer.. Träna gör jag ju rätt mycket, men maten är katastrof :)



Kan tipsa dig om något som är SÅ mycket bättre än Naturdiet-grejorna. Beställ via Gymgrossisten eller via ett vanligt gym, Whey 80 heter det. Om jag ska citera vad som står på påsen:



"Protein är uppbyggt av aminosyror, som svarar för den viktiga uppgiften att bygga upp musklerna och stödja muskelåterhämtningen. Du måste tillföra kroppen protein med två till tre timmars mellanrum varje dag för att den inte ska gå in i ett muskelnedbrytande, katabolt, tillstånd.

När kroppen är i ett katabolt tillstånd sätter kroppens svältmekanismer igång. Man kan uttrycka det så att kroppen "äter" av musklerna för att få energi, samtidigt som kroppen lättare lägger på sig fett. På morgonen och efter att du tränat är aminosyrenivåerna i kroppen låga, och då är det särskilt viktigt att få i sig "snabba" proteiner.

WHEY-80 är ett protein av högsta möjliga kvalitet. Fri från laktos, fett och kolhydrater. WHEY-80 tillverkas av CARBERY INDUSTRIES som är världsledande inom sportprotein. WHEY-80 är till för dig som kräver det bästa!"



WHEY-80 tas med fördel på morgonen, till proteinfattiga måltider samt i samband med träning. Det är ju mest i träningssamband som jag tar en drink, som återhämtning. Jag har fått det rekommenderat från flera håll. En nära vän som jobbat på gym rekommenderade produkten starkt. Just nu är det iofs WHEY-100 vi har hemma, men jag ska som tjej äta WHEY-80 som nog passar bättre.



LÅNGT inlägg, men nu när du ska bli proffs på Poledancing så måste du få i dig rätt, så du kan träna ordentligt, och lära upp mig sen :P WHEY är ju bra i muskeluppbyggande syfte, så det är ju inget fel i att testa. gymgrossisten.com - Värt att kolla upp kanske?..

2008-09-11 @ 10:31:51
URL: http://endansareshistoria.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0