Spårlöst Försvunnen

Kommer ned till tvättstugan på morgonkvisten, sådär pigg och glad som man är kring halv sju-snåret. Söker med blicken efter mitt tvättlås på tidtavlan men hittar inget. Blinkar, gnuggar mig lite i ögonen och försöker igen - nada. Undrar om jag drabbats av selektiv blindhet innan jag lugnt och metodiskt går igenom vartenda lås. Var är min?

För två dagar sedan fanns den där, nu är det borta. Spårlöst försvinnen. Det finns inga tecken på att våld har använts, tavla hånar mig med sin felfrihet. Jag inser att mitt lås är borta för alltid, tar mod till mig och ringer de fruktade Alingsåshem:

Jag: Eum.. Hej! Jag har ett lite ovanligt problem. Det är nämligen så att mitt tvättlås har försvunnit.
Gubbe: Försvunnit?
Jag: Ja, enda dagen var det där, nästa inte. Det är helt enkelt borta.
Gubbe: Någon har snott ditt tvättlås, som du låst fast med din egen nyckel?
Jag: Ja.. jo. Precis så.
Gubbe: ... ja.... hm... då får du väl ett nytt. Om du kommer in till receptionen mellan 14.00 och 15.00 och lämnar in dina två befintliga nycklar så får du ett nytt lås.
Jag: Och om jag kanske har råkat tappa bort en av mina nycklar?
Gubbel: Ja då får du betala 300 kronor för det nya låset.
Jag: Va? Om jag inte kan lämna in två nycklar till det försvunna låset måste jag betala för det nya?
Gubbe: Ja, utan två nycklar är låset inte komplett. Det står i reglerna att den som inte kan lämna in ett komplett lås måste betala för det nya låset.
Jag: Men låset saknas ju? Vad ska ni då med två nycklar till?
Gubbe: Det står i reglerna. Någon kan ha hittat din försvunna nyckel och således snott ditt lås.
Jag: Jo. Det lär ju ha hänt.
Gubbe: Då skickar jag ett nytt lås med posten, så kommer räkningen sedan.
Jag: Skickar? Var jag inte tvungen att hämta det i receptionen?
Gubbe: Inte om du har tappat bort nyckeln.

Jag älskar byråkrati.
Givetvis drar jag en kopia på existerande nyckel, hävdar att jag fann den saknade kopian och lämnar in dem.

Kommentarer
Postat av: EvE

gött! jag skulle också ha kopierat nyckeln. lätt!

2008-09-25 @ 08:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0