Ortorexia Nevrosa

Just hemkommen från träningen.
Box idag - och jävlar vad hårt vi körde!
Kan faktiskt knappt hitta tangenterna för att händerna skakar så. Faktum är att jag var tvungen att skölja dem under varmt vatten och massera för att ens kunna laga mat.

Nämnde detta för mamma som försynt frågar:
"Det är inte så att du måhända lider av ortorexi Hanna?"

***
ORTOREXIA NEVROSA

(Från Wikipedia)

Ortorexia nervosa, eller bara ortorexi, är en ätstörning som innebär att den drabbade kommer in i en fas med överdriven träning under ett lågt näringsintag.Begreppet ortorexi myntades av den amerikanske läkaren Steven Bratman i slutet av 1990-talet. Han åsyftade patienter som hade fastnat i ett tvångsmässigt "hälsosamt" och oftast väldigt fettsnålt ätande och som ägnade sig åt överdriven fysisk träning.

Ortorexia nervosa är ännu ingen egen diagnos utan räknas för närvarande till diagnosen ÄS UNS - "ätstörning utan närmare specifikation", även om termen är etablerad inom psykiatrin. Sjukdomen kan kallas vara en form av "träningsnarkomani" kombinerat med så strikt kosthållning att det är farligt för den drabbade.

Symptom:

Den drabbade känner sig ofta otillfredställd om han/hon inte har uppfyllt sina egna uppsatta mål(oftast militanta och högst orealistiska mål) inom träning och kosthållning.

Han/hon kompenserar nästan alltid med överdriven träning för att "jämna ut" ett(vad de anser) för stort kaloriintag.De flesta ortorektiker kan oftast de flesta kalorivärden på de vanligaste livsmedlena. Detta för att kunna räkna kalorier och på så vis skaffa sig "kontroll" över vad de äter. De flesta ortorektiker i allmänhet brukar ha ganska stora kontrollbehov, och även känna krav på att vara högpresterande i t.ex. skolan(de flesta ortorektiker är väldigt målmedvetna och ambitiösa).

Ortorexia nervosa blandas ofta ihop med anorexia nervosa, men det är viktigt att komma ihåg att ortorexia nervosa inte handlar om att de drabbade försöker att gå ner i vikt (som anorektiker t.ex. gör) utan att det snarare handlar om att vara så hälsosam så möjligt. Det kan handla om att man vill ha väldefinierade muskler, eller att man till varje pris vill undvika socker i sin kost. Alla de som drabbas har egna definitioner om vad som räknas som "hälsosamt", men de brukar oftast bestå av ett ihopkok från olika magasiner (hälsotidningar) och internetsajter.

***

Jag läser texten och det är klart jag känner igen mig...
Visst kan jag få ångest om jag inte når upp till mina mål, och ja jag kompenserar när jag ätit väldigt mycket. Jag kan även kalorivärdet på många basvaror och känner ett stort kontrollbehov även vid andra delar av livet. Och när det gäller min uppfattning om vad som är hälsosamt är det ju plockat lite här och var ifrån.

Men samtidigt - Herre Gud!
Allt det där är ju helt normalt, vanligt och hälsosamt.
I så fall tycker jag alla borde lida av en liten släng Ortorexi.

Kommentarer
Postat av: Marie

Undrar om ortorexi kan komma i skov? I så fall lider även jag av detta men är inne i ett väldigt lugnt läge just nu där jag stoppar det mesta under näsan utan att tänka en enda hälsotanke.

2008-09-18 @ 23:50:39
URL: http://leyaridgeback.blogg.se/
Postat av: C

Jag hade lite problem med det där i gymnasiet men har nu hamnat i ett bra läge där jag tränar o försöker tänka på vad jag äter under veckorna. För mej kommer det lite då och då, men blir aldrig så extremt som det blev när jag började träna. En liten släng av det är nog bara bra.

2008-09-19 @ 11:13:14
URL: http://guttman.blogg.se/
Postat av: DD

Då har jag haft den sjukdommen. Led nog av den från 13 års ålder till jag var 23. Äta nästan inget alls och träna 10 pass i veckan. Tjohoooo va bra....eller inte..



2008-09-20 @ 12:40:37
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0