Svenskar = Världsmästare i att köa

Idag fann jag mig förvånande nog med siktet inställt på banken. Det är inte ofta, om än någonsin, jag behövt gå in dit så jag saknar australiensiskt konto.

Anledningen är så klart skolan; vi skulle samla in dokument med olika sorters tryck och en var så exklusiv att de enda som använde det var t. ex. banker. Eller miljonärer. Eftersom jag inte umgås med värst många av de senare släktet blev det Commonwealth Bank.

Ställer mig lydigt i kö och väntar. Jag har gott om tid och bra musik i hörlurarna. Snart kommer en ung herre in och går helt obekymrat förbi mig när nästa kassa blir ledig. Jag blir irriterad, men kör Svensson-stilen och håller klaffen. Orka bråka idag. Då klappar damen bakom mig på axeln och utbrister förfärat:

"Gick han FÖRE dig i kön? Visst gjorde han det??"
Mjoo mja jo kanske han gjorde, svarar jag.
"HALLÅÅÅ DÄR UNGE MAN!!! Du kan inte bara gå före hur som helst, den här unga damen stod faktiskt före dig!"

Nu tittar alla på oss. Jag skäms. Jo det gör jag faktiskt, jag skäms på grund av vår kära jantelag. Jag skäms för att folk kollar på mig och för att jag inte sa till förut.

Damen fortsätter sin monolog tills kassörskan lyckas få in att allt är helt i sin ordning. Han var här förut. Hon lät honom gå före. Tillrättavisad fortsätter damen att muttra i min öra tills det är min tur. Hon fattar inte hur jag lät honom gå före. Ibland fattar inte jag det heller. Men så ibland förstår jag - allt löser sig. Allt är precis som det ska.

Kommentarer
Postat av: t0tta

Heheh, svenskgenerna gör sig ibland påminda ja...

2008-01-15 @ 17:34:06
URL: http://t0tta.blogg.se
Postat av: Pernilla

Har hänt samma sak för mig, vid en provhytt.
En kille som smet före, ingen fara tänkte jag (med tanke på hur fort killar brukar prova kläder..) Men tanten bakom mig skäller inte ut honom inte, utan mig! För att jag lät honom gå före.
Kändes också lite lagom pinsamt..

2008-01-27 @ 02:30:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0