Kära människor som läser och kommenterar min blogg

Jag välkomnar alltid en diskussion och nya lärdomar. Jag måste till och med erkänna att era kommentarer först fick mig att tvivla på mina egna kunskaper och argument, så till den grad att jag var tvungen att hitta referenser till det.

Det gör mig förvirrad och lite ledsen att så många förespråkar ett fortsatt missbruk även med ett ofött barn i magen. Jag måste erkänna att jag tvivlar rätt så grovt. Kan någon ge mig en artikel eller liknande som stödjer era uttalanden?

Här kommer lite länkar och citat som stödjer mina påståenden:

http://www.tobaksfakta.org/Default.aspx?id=9104 (stöds bl.a. av Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden och Läkare mot Tobak)

"Om en gravid kvinna röker eller snusar får fostret via navelsträngen och moderkakan i sig en rad farliga ämnen. När mamman röker andas hon in den livsfarliga gasen kolmonoxid. Den blockerar de röda blodkropparnas möjlighet att ta upp syre i lungorna för vidare transport till kroppens alla delar. Ju mer man röker desto fler blodkroppar blockeras och desto större blir syrebristen. Kolmonoxiden når även fostret och stannar dessutom längre där. Det gör att dubbelt så många röda blodkroppar blockeras som hos mamman."

"Rökning under graviditeten ökar riskerna för dålig fostertillväxt, missbildningar, för tidig födsel, missfall, fosterdöd under graviditeten, moderkaksavlossning och havandeskapsförgiftning. Om kvinnan röker under graviditeten påverkas barnets hälsa också efter födseln. Bl a ökar riskerna för plötslig spädbarnsdöd, öroninflammation och allergi."


http://www.tobaksfakta.org/Default.aspx?id=9105 (material till kampanjen rökfria barn)

"Barn vars mödrar rökt under fostertiden, eller utsatts för passiv rökning, löper 18 procent högre risk än normalt att få sjukdomar som kräver vård på sjukhus. För 26 procent behövs besök hos läkare i den öppna vården."


http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10216 (Nya rön presenteras i Läkartidningen)


"Helt färska studier från Sverige och Norge adderar nya risker till denna lista: rökning under graviditet ökar risken för missbildningar (kluven läpp) hos den nyfödde [1] och för Perthes´ sjukdom [2] i barnaåren. Längre upp i åren, bland tonåringar, ses en försnävning av hela kroppspulsådern hos de ungdomar vars mödrar rökt under graviditeten [3]. Betydelsen av det sistnämnda är oklar, men ökad risk och predisposition för hjärt– kärlsjukdom senare i vuxen ålder kan inte uteslutas."




Kommentarer
Postat av: Lexi

Jag trodde du var rökare för du skrev att hon frågade om du skulle med på rökpaus...

men... det jag har hört är att flera av de vänner jag har som blivit gravida som rökare har fått rådet att inte sluta för att det blir en chock för systemet och att det blir mer påfrestande för fostret. Jag förespräkar inte rökning däremot

2008-12-23 @ 22:05:56
URL: http://www.boybeater.org/x
Postat av: Anna

Jag är oxå intresserad av att ta del av något som stödjer fortsatt rökning under graviditet, iom att det är långt ifrån första gången jag hör detta. Kan ett "fel" ändå vara "rätt"?!

2008-12-23 @ 23:34:28
URL: http://thekattmat.blogg.se/
Postat av: t0tta

Och när jag gick i 6:an så kom det dit en tant som visade bilder på hur mycket cancer man fick i munnen och fan vet alt, av att snusa... Sen visade det sig att det bara var propaganda och rent bullshit... Sen är det ju så också att de flesta faktiskt rökade, medan de väntade hela min generation...



Men fråga en barnmorska hur bra det är för det ofödda barnet, när mamman har abstinens, förhöjt blodtryck, är superstressad och kanske t.o.m deprimerad under graviditeten...



I vilket fall, finns där ingen som kan tala om för henne när hon ska sluta röka. Det finns ingen poäng i att försöka och bli superstressad i en vecka, bara för att börja igen.

2008-12-23 @ 23:44:48
URL: http://t0tta.blogg.se/
Postat av: t0tta

Ok.. Det var konstigt... Men men.. Allting ändrar sig.. När jag gick i 8:an, kom det larmrapporter om att man kunde få cancer av att dricka mjölk...



Missförstå mig inte.. Jag förespråkar INTE att cigaretter ska få tillverkas och säljas över huvud taget. Och jag är helt övertygad om att om det inte hade funnits folk som hade tjänat så sjukt mycket pengar (=makt) på tobaksindustrin, så HADE det varit olagligt...



Men faktum kvarstår.. Det finns ingen som kan sluta röka, för att andra tycker att man ska. Det är ett beslut, som BARA personen i fråga kan ta.. Och nej, det handlar inte alls om att man är oansvarig, eller att man hatar sin baby, utan om ett beroende... Och vad många glömmer (kanske inte ens VET) är att nikotinberoendet, är ett beroende, som t.o.m är starkare än att man måste äta... Fråga vilken rökare som helst, vilket de helst är med om.. Utan cigg, två dagar i sträck eller utan mat i 4 dagar i sträck.. Jag vågar påstå att 95% av alla rökare, hellre hade varit utan mat i 4 dagar.



Kan ju vara nåt att fundera på innan man dömer någon för att den rökar.



Och det här med att sluta röka när man ÄR gravid... Jag kan garantera dig att om JAG hade varit gravid när jag slutade röka, så hade jag utsatt barnet för MYCKET större faror än om jag hade fortsatt röka.. Ok, sen fick jag ju sluta-röka-medicin som jag dels inte tålde, och som dels inte hjälpte ALLS, så jag blev riktigt sjuk till råga på all abstinens... Och blev som sagt, dumpad av min kille precis då också...



Tre flugor på smällen, liksom... Men nej, jag tror inte att ett foster hade överlevt det, för jag var i alldeles för dåligt skick.



(Fast nu var det faktiskt inte mig själv jag tänkte på från början, för jag vet massor av kvinnor som fått skäll av sin barnmorska, när de sagt att de ska sluta röka, NÄR de var gravida. De har fått tillsägelse att vänta tills efter födseln.)



Nej.. Förbjud skitet... Visst komer det tillverkas olagligt, men MÅNGA kommer avstå från att börja ALLS om det är olagligt.

2008-12-24 @ 01:44:17
URL: http://t0tta.blogg.se/
Postat av: t0tta

Fan! Nu blev jag röksugen *B U Ä H ! ! !* Hata tobaksindustrin.

2008-12-24 @ 01:52:11
URL: http://t0tta.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag håller med du Hanna. Min mamma är barnmorska vilket betyder att i detta ämne är hennes ord lag för fler människor än för mig.

Min mamma säger sluta röka. Det är vad jag står för och jag tycker att människor som röker under graviditeten är hemska.

Tänker du röka under graviditeten är du fan inte redo för barn. Var det inte en planerad graviditet? Fine, gör abort då, så slipper barnet i alla fall födas med 2 huvudet och inget kön.

2008-12-24 @ 01:55:31
URL: http://projectoslo.blogg.se/
Postat av: Anna

Shit det var action här se jag. Jag tror Amanda överdriver lite grann där på slutet. Alla gifter hit och dit i cigaretter, men det som händer när man röker som gravid är att man föder ett barn som inte har lagt på sig lika mycket. Min kompis mamma var gravid (för hundra år sen typ), så var det vanligt att man rökte framförallt under andra trimestern (mitten av graviditeten) för att man inte skulle behöva föda så stora barn. Jag är inte alls en förespråkar för rökning under graviditet, men det kommer alltid att rekommenderas olika saker hit och dit, det som funkar idag är FYFY imorgon.







GOD JUL! :)

2008-12-24 @ 10:32:37
URL: http://thekattmat.blogg.se/
Postat av: Amanda

Enligt föreläsningen från Mor I Köket nu så är ni som pratar om barnets födelsevitk underinformerade och självgoda. (okay, jag la till självgoda...)

Det handlar inte om barnets totaltvikt vid födseln utan att barnets organ är underutvecklade när det föds och att det därför ofta är svagare även om barnet verkar normalt i storlek. Kroppen kompenserar alltså upp med annan vikt när organen inte utvecklas nog.

2008-12-24 @ 14:10:16
URL: http://projectoslo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0