Barnmisshandel

Har funderat lite över en konversation jag hade i natt. Det gäller en arbetskollega som hyfsat ofrivilligt och i unga dagar blivit gravid. Denna kvinna är allmänt jättetrevlig, väldigt snäll och gör inte en fluga förnär. Förutom när det gäller en sak. Hon slutar nämligen inte röka.

Jag förstår att det är svårt att sluta, jag förstår att det kan kännas orättvist för henne då hon inte ens önskade sig barnet i första hand, jag förstår att det är jobbigt för henne att alla bara tjatar. Men jag förstår verkligen inte hennes ytterst medvetna val att ändå fortsätta med det. Hon väljer att riskera sitt ofödda barn, att helt oskyddat utsätta det för alla skadliga ämnen som den späda lilla kroppen ännu inte kan försvara sig mot. Vi pratar risker som missfall, plötslig spädbarnsdöd eller allvarliga men för livet på grund av syrebrist.




I mina ögon är det här barnmisshandel. Det gör mig förbannad att det över huvud taget är lagligt. Varje gång denna dam frågar mig om en rökpaus svider det att svara jakande. Men vad kan jag göra? Även jag har försökt med hintar om att hon kanske borde skippa just denna cigaretten, men då ser jag den - minen. Den där sammanbitna, envetna, bångstyriga minen som rökare får när man kritiserar deras beroende. Den som säger "Låt mig vara din äckliga pretantiösa kossa. Du bestämmer inte över mig, jag röker om jag vill det!"

Och jag tänker: sluta vara så jävla trotsig.
Ta ett par helvetesveckor med nikotinsug mot en livstid med ditt friska barn. Det kommer vara värt det, jag lovar.

Kommentarer
Postat av: Frida

Usch! Egoistiskt, dålig karaktär och oengagemang. Riktigt äckligt, tycker jag.

2008-12-22 @ 22:51:41
URL: http://trasi.webblogg.se/
Postat av: Lexi

Asså det kan vara värre för hennes ofödda barn att hon slutar röka än att hon fortsätter... Allt beror på henne hälsotillstånd och hur mycket hon röker.

Sen är det ohälsosamt för alla att röka, och det påverkar dessutom alla omkring dig. Du kanske ska sluta röka nu, innan du blir gravid?

2008-12-23 @ 00:36:33
URL: http://www.boybeater.org/x
Postat av: t0tta

Helt rätt.. Det kan faktiskt vara farligt.. RIKTIGT farligt, för bebisen, om hon slutar röka under graviditeten... Sluta röka innan, ja.. Sluta röka efter, ja.. Sluta röka under tiden, NEJ!



Och har man inte gått igenom nikotinabstinens själv, så förlåt mig, men då kan man faktiskt inte yttra sig... Det är inte alltid man KAN sluta röka.. Gudarna ska veta att jag vet det..



Dessutom finns där inga belägg för att NÅGOT av det du skriver, stämmer... Det finns EN sak, som är bevisat och det är att blodkärlen till moderkakan KAN bli lite mer förkalkade än vanligt, vilket KAN leda till lite lägre födelsevikt hos den nyfödde.



Min barnmorskas eviga argument, när jag väntade min förste... Han vägde 4290 gram, när han kikade ut.. Jag frågade henne om det var meningen att han SKULLE väga 6 kg, då om jag inte hade rökat.. Det gillade hon inte alls =)

2008-12-23 @ 04:01:52
URL: http://t0tta.blogg.se/
Postat av: Anna

Svar: tror inte det har så mycket att göra med att jag blivit mamma, utan mer att jag aldrig riktigt lämnat kiss och bajsåldern :)



Lite cigg hit och dit, inte alls bra tycker jag, men det finns ju en hel del saker som är värre. (Tänk narko-mammorna som föder barn som bara ligger och skakar efter födseln för att de har sådan abstinens).



Sen kan jag ju bara tillägga vad lilla Iselin fick utstå i magen sina drygt tre första månader; alkohol, cigg, morfinpreparat, lugnande medel och min favorit, smärtstillande som under de tre första månaderna av graviditeten kan leda till missfall.

2008-12-23 @ 10:09:12
URL: http://thekattmat.blogg.se/
Postat av: lisa

Äh, det är klart man kan sluta röka. Kan man inte är det bara viljan och beslutsamheten som tryter. Visst det är inte lätt, men det går om man vill.

2008-12-23 @ 14:06:55
URL: http://mejsel.blogspot.com
Postat av: Nergfol

Bra skrivit Njorun!!

För mig finns det inga alternativ eller bortförklaringar. Ska man ha barn så slutar man röka, punkt slut. Motivation att sluta röka bör ju inte kunna bli så mycket bättre än när man ska få barn, planerat eller ej.

Säger inte att det är lätt, men det går ju bevisligen att sluta.



t0tta: Vad vill du ha för bevis?? Rökning är skadligt, och är man då gravid så är rökningen knappast nån vitaminkur för barnet... Du kan ju kolla in hur en rökare ser ut på insidan. Där växer det inga blommor precis!

2008-12-23 @ 17:41:07
URL: http://nergfol.blogg.se/
Postat av: Kia

Jag håller med ovanstående talare. Om man slutar röka Under graviditeten är riskerna stora att fostret skadas och det är oftast bättre att fortsätta röka under graviditeten, om än i mindre dos.

Och hurvida din kollega ska eller inte ska röka tycker jag bör vara en diskussion mellan henne och barnmorskan och inte en öppen diskussion på din blogg..

2008-12-23 @ 19:16:27
URL: http://kiaskapar.blogspot.com
Postat av: Marie

Naturligtvis är inte ett enda av ovan argument "godkänt"!!! Rökning är och förblir oförsvarligt under graviditet. Naturligtvis även alla andra beroendeframkallande medel. Kaffe kan nog trots allt accepteras till "normal" mängd. Tänk er för. I dag vet man mycket mer om överföringar mellan moder och foster, lyssna på vad er barnmorska säger för hon vet trots allt mest och bäst.

2008-12-24 @ 22:48:44
URL: http://leyaridgeback.blogg.se/
Postat av: ullrika

jag fattar inte? skulle det vara farligare att sluta tillföra röka under en graviditet än att fortsätta? hur då?



jag är inte kunnig in ämnet men blir vansinnigt förundrad. är det nikotinet som krävs? hur mycket måste hon röka för att det ska vara mer värt att fortsätta utsätta lilla fostret för tobak/nikotin än att sluta?



OM det är nikotinet; what about plåster för att klara bäbins absinens?! det finns nämligen fler skitfarliga ämnen i ciggaretter som bör undvikas.



en undring till dig Hanna, när hon frågar om du vill följa med på rökpaus, varför säger du inte bara nej om du känner att du inte vill? du kan väl smita ut och röka själv en kvart senare?

2008-12-27 @ 21:05:39
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Njorun

Verkar som att jag varit lite otydlig i texten. Jag röker givetvis inte, men eftersom vi jobbar i butik måste hon fråga om lov innan hon går och röker ( = lämnar mig ensam i butiken)

2008-12-27 @ 21:29:58
URL: http://njorun.blogg.se/
Postat av: ullrika

aha! aj sii.

2008-12-28 @ 23:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0