Reflektioner från Sverige

Drygt två månader har gått sedan jag kom hem från mitt år i Australien. Stundtals känns det som ett annat liv, och ibland som att jag var där i förrgår. Vissa saker kommer jag bära med mig för alltid, andra vanor kommer jag vänja mig av med.

Jag går fortfarande alltid på rulltrappan på vänster sidan.
Tack och lov bor jag inte i Stockholm så jag slipper mordhot av irriterade pendlare.

Jag glömmer alltid, precis alltid, att köpa plastpåsar.
När man står i kön på ICA är det en gammal lat vana från Sydney som tränger ut plastpåsarna ur mitt sinne. Där fick man minsann maten nedplockad av kassörskan i gratis påsar, hmpf! Å andra sidan var storhandling ett främmande begrepp för Australiensarna.

Räkningar, vad är det?
Ingen snäll Jacob som knackar på och påminer om hyran inte. Nej nu behöver jag hålla reda på alla räkningar själv! Efter ett år utan OCR nummer inser jag hur skönt det var att slippa dem.

Älska Svensk natur.
Alltså ja, det måste vara en av det mest uttjatade klyschorna så till den grad att man inte ens tror på det längre, men vilken natur vi har i Sverige! Och speciellt närheten till den, det är unikt. Jag njuter faktiskt varje dag. Hur det luktar på natten, utsikten över sjön, bären i skogen och trädkronorna över mitt huvud.

Sorry!

Jag råkar gå in i någon oc utbrsiter, "sorry". När ska jag sluta be om ursäkt på engelska?

Kommentarer
Postat av: Elinor

Det tar ett tag innan sorry försvinner. Men det gör det utan att man tänker på det =)

2008-08-22 @ 08:00:16
URL: http://elinors.blogg.se/
Postat av: C

haha, förstår exakt vad du menar! Fast jag kom hem för 1 år sen och det är likadant för mej än :) Vilken gata bodde du på i Sydney? jag hade också en hyresvärd som hette Jacob! Oxford st nånting på centenniel lodge där bodde jag ett tag o då var det jacob som hämtade hyran :)

2008-08-22 @ 08:51:18
URL: http://guttman.blogg.se/
Postat av: Agge

Nostalgi när den är som bäst! Love it

2008-08-22 @ 13:34:23
URL: http://thekattmat.blogg.se/
Postat av: EgoElin

Jag kan inte dä där mä å åka rulltrappa..å framförallt inte i stockholm, där ä ju folk helt crazy. jag kör alltid bara rulltrappsleken "välj ett ligg i motsatt riktning".

2008-08-22 @ 22:22:04
URL: http://egoelin.blogg.se/
Postat av: ullrika

hmm. hur ofta råkar du ut för rulltrappor i Alingsås? ICA-påsproblemet löser du enkelt genom att gå med i VSHMT.

2008-08-24 @ 19:12:33
URL: http://akirllu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0